Het "Pepernoten-ritmes-kwartiertje"

Lesbeschrijving

We gaan pepernoten ritmes maken.

Laat het werkblad zien aan de  kinderen. Laat via het Digibord zien hoe je de hokjes met (peper)noten kunt vullen:

 

Verdeel de klas in groepjes van 3 a 4 kinderen en geef elk groepje een werkblad en een handvol pepernoten (iets van 5 pepernoten per kind?).

Nu mogen ze naar eigen inzicht hun pepernoten op het werkblad neerleggen en gaan de groepjes hun eigen ritmes oefenen. Eén kind wijst aan waar we zijn en de res klapt.

Na 3 minuten mag iedereen één pepernoot uit de partituur opeten en gaat de volgende leerling aanwijzen waar we zijn. Herhaal dit tot iedereen een keer de aanwijzer is geweest. De partituren worden met elke ronde kariger omdat de pepernoten langzaam verdwijnen.

PS. Dit kan goed op een dag dat de rommelpiet is geweest of als de kinderen hun schoen mochten zetten op school. Bij allergieën kun je alternatieven bedenken. (tum tums bijvoorbeeld als het om gluten gaat... ) of steentjes of gekleide pepernoten die we voor nep op gaan eten, geef er maar een draai aan! 😉