Harmonielessen Losser

 

Een koppeling van lesonderdelen die de vrijwilligers van de harmonie kunnen gebruiken bij de lessen in de groepen 5 en 6 in de scholen van de gemeente Losser. De lessen zijn ingedeeld in 6 kwartiertjes (2x 45 minuten) waarvan het laatste half uur in het teken van het uitproberen van de instrumenten staat.

Het is de bedoeling dat de groepsleerkrachten bij de lessen aanwezig blijven en meehelpen bij het orde-houden in de klas. De vrijwilligers hebben geen onderwijsbevoegdheden.

 

LES 1 – Harmonie, wat is dat eigenlijk?

 

 

Geef eerst het eerste kwartiertje van de les over de geschiedenis van de harmonie met wat luistervoorbeelden en wat achtergrondinformatie. Vertel dat er verschillende soorten orkesten zijn met verschillende bezettingen. Weet iemand al welke instrumenten in een harmonieorkest zitten? Klik voor de les HIER.

 

Het tweede kwartiertje van de les leren de leerlingen het lied “Voor de harmonie” van Claudia de Breij: Klik HIER voor de tekst. (Tip: gebruik voor de tekst de rechtermuis-klik om de tekst in een nieuw tabblad te openen. Dan kun je makkelijk switchen tussen de muziek en de tekst)

 

 

Het derde kwartiertje kwartiertje van deze les bestaan uit een quiz: Verdeel de klas in 2 of 3 groepen. Nu gaan we kijken of de kinderen in het eerste kwartier goed hebben opgelet. Elke groep pakt een wisbordje waar ze een antwoord op kunnen schrijven. Elke groep bepaald een team-captain die op het bordje schrijft. Laat je de volgende vragen zien: klik HIER. Elk goed antwoord is 1 punt waard. Bespreek de antwoorden met de groep. Heb je geen vol kwartier meer of ben je eerder klaar dan kun je uiteraard de quiz korter maken door minder vragen stellen.

 

LES 2: Uitproberen: nu lekker zelf aan de slag!

 

Geef bij voorkeur deze les in een ruimte met Digi-bord voor de herhaling van het lied, maar mocht het een erg krap lokaal met veel leerlingen zijn kun je overwegen om het uitproberen van de instrumenten in een speellokaal uit te voeren.

 

Herhaal in het eerste kwartiertje het lied van Claudia de Breij nog een keer en waar mogelijk kunnen de vrijwilligers meespelen op hun instrument. De leerlingen zingen! Er zal nog tijd over zijn… MOOI! Hier kan nu elke vrijwilliger zijn/haar instrument even demonstreren: Voordat we aan de slag gaan met uitproberen even kort herinneren hoe heten deze instrumenten ook al weer? Hou de instrumenten om de beurt even omhoog en vraag naar de naam. Laat elk instrument even horen. Er komen vast vragen van de kinderen over de instrumenten. Het meeste indruk maak je daarbij als je een liedje van nu (Havana?) speelt maar anders voldoet elk herkenbare melodie.

 

Voorbeeld Voor trompet (tot 1:20 minuten):

 

 

De laatste twee kwartiertjes gaan de leerlingen nu de instrumenten uitproberen die de vrijwilligers van de harmonie hebben meegenomen.

Elke vrijwilliger gaat met instrumenten in een gedeelte/hoek van de klas. Verdeel de leerlingen in zoveel groepen als dat er vrijwilligers/instrumenten zijn. Elke groep krijgt ca. 8-10 minuten per vrijwilliger/instrument. Zorg dat iedereen aan de beurt komt. Laat de kinderen de instrumenten uitproberen en gun ze de tijd daarvoor. Afhankelijk van de groepsgrote en het aantal vrijwilligers/instrumenten moet je de tijd wel een beetje in de gaten houden. Wissel op tijd.

Probeer de volgende doelen te behalen:

Doel 1: Kan elk kind uit elk instrument een toon krijgen?

Doel 2: Laat de kinderen nadenken… is er een instrument dat hun voorkeur heeft?

Doel 3: Maak ze warm voor het samen musiceren. Niet te opdringerig maar vertel van je eigen passie en wat de harmonie jou persoonlijk geeft.

Nodig de leerlingen uit om een keer in jullie gebouw te komen kijken bij een repetitie.

 

Heel erg veel plezier wens ik jullie bij het geven van deze lessen.