Het "1-2-3-4-rap-met-instrumenten-zonder-rap-kwartiertje"
Lesbeschrijving
Vervolg op het 1-2-3-4-rap-kwartiertje en het 1-2-3-4-rap-met-instrumenten-kwartiertje.
Herhaal de rap nog een keer eerst en dan nog een keer met de instrumentjes. Doe dat weer in dezelfde groepen verdeling als de vorige keer:
1, 2, 3, 4
1, 2, 3, 4, hoedje van, hoedje van
1, 2, 3, 4, hoedje van papier.
Als dat hoedje dan niet past,
zet hem in de glazen kast.
1, 2, 3, 4, hoedje van papier
(Groep 1 mag alleen de woorden “1, 2, 3, 4” + “papier” zeggen.
Groep 2 mag alleen de woorden “hoedje van” + “papier” zeggen.
Groep 3 mag alleen de zinnen “als het hoedje… kast” + “papier” zeggen.)
Nu als laatste doen we hem nog een keer maar zeggen de tekst niet meer hard op. Op de instrumenten spelen we dus het ritme van het lied, zonder dat het lied zelf nog te horen is. Het helpt om als docent duidelijk te playbacken en de juiste groepen aan te wijzen die aan de beurt zijn om op hun instrument te spelen.
Gaat dit ook weer goed? Maak dan weer een opname! Zet die vooral op de schoolsite! Vinden ouders ook er leuk om te horen!
Lesinformatie
De les is geschikt voor:
Onderbouw (groep 4; leerjaar 2)
Het doel van dit kwartiertje:
De leerlingen gaan laagdrempelig rappen en met ritme bezig.
Aan het eind van dit derde kwartiertje kunnen ze vol geconcentreerd het hele ritme van het lied spelen.
Wat heb je ervoor nodig:
Opnameapparatuur (mobieltje?)
Muziekinstrumenten: voldoende schudeitjes, claves of etuis/pennen voor iedereen iets.