Het "Kling-klokje-klingelingeling-met-instrumenten-kwartiertje"

Lesbeschrijving

Zing het bekende liedje ā€œklink klokje klingelingelingā€ met de kinderen.

Klink klokje klingelingeling
Kling klokje kling
Kerstfeest is gekomen
Met zijn groene bomen
En in alle landen
Zie je kaarsjes branden
Klink klokje klingelingeling
Kling klokje kling

Als de kinderen het liedĀ goed kennen kun je het gaan ā€˜versierenā€™met verschillendeĀ instrumenten:Ā bij elke herhaling komt er een instrument bij.
De kinderen tikken op het ritme van de woorden:

1ste keer: ā€œklingelingelingā€ op bv. het schellenraam;
2de keer: op ā€œklingā€ op bv. de triangel;
3de keer: op ā€œklokjeā€ een klokken-achtig instrument, bv. Indian Bells;
4de keer: op ā€œkomenā€ en ā€œbomenā€ bv. de tamboerijn;
5de keer: op ā€œlandenā€ en ā€œbrandenā€ bv. de bellenkrans;

Vooral in de lage klassen zou ik de kinderen met de instrumenten meteen in de juiste volgorde zetten. Eerst liever 16 kinderen op een rij zetten met elke keer maar 1 woordje om te spelen:
1: kling; 2: klokje; 3: klingelingeling, 4: kling; 5: klokje; 6: kling;
7: komen; 8: bomen; 9: landen; 10: branden;
11: kling; 12: klokje; 13: klingelingeling; 14: kling; 15: klokje; 16: kling.

Voor de middenbouw: gaat dit goed? Probeer het dan zo:

1: kling; 2: klokje; 3: klingelingeling, 1: kling; 2: klokje; 1: kling;
4: komen; 5: bomen; 6: landen; 7: branden;
1: kling; 2: klokje; 3: klingelingeling, 1: kling; 2: klokje; 1: kling;