Skip to main content

Cultureel erfgoed

Het thema van deze kunstweken is Cultureel Erfgoed. Op deze pagina vind je 6 leskaarten met materiaal dat je in kunt zetten in je groep. De activiteiten/oefeningen op de kaarten zijn gekoppeld aan dag momenten. Per week is er 1 leskaart. De activiteiten/oefeningen op de kaart kun je in deze week meerdere keren herhalen, eventueel met variaties. Op deze manier kunnen leerlingen het materiaal goed ontdekken en trainen. Je kunt de activiteiten ook verdelen over de week, niet alles hoeft uiteraard op dezelfde dag gedaan te worden. Uiteraard heb je ook de vrijheid om bijvoorbeeld maar 1 van de activiteiten per week te doen (en te herhalen), of bijvoorbeeld de hele periode maar 1 of 2 erfgoedliedjes te gebruiken en niet allemaal. Je kunt de leskaarten ook uitprinten, de print versie vindt je onder de kop werkbladen bovenaan de pagina van de online leskaart.

Op iedere kaart vindt je oefeningen gekoppeld aan de volgende momenten:

  • dagopening
  • algemeen
  • buitenspelen
  • verzorging
  • eten en drinken
  • dagsluiting

Onder de algemene activiteiten reiken we meerdere mogelijkheden voor activiteiten aan die je in kunt passen tijdens de dag. Je kunt kiezen welke activiteit het beste aansluit op jouw groep. Je hoeft dus zeker niet al deze activiteiten te doen in 1 week. 

Per week bieden we 1 erfgoedlied aan. Dit kun je volgend maar mocht dat teveel voor je groep zijn dan kun je ook minder liedjes gebruiken over de hele periode van de 6 kunstweken.

Bij een aantal activiteiten/oefeningen zie je differentiatie in een 1, 2 en 3 sterren variant. Daarbij is de variant met 1 ster de meest toegankelijke en de variant met 3 sterren de meest uitdagende.

Daarnaast vind je op deze pagina nog twee leskaarten:

  • Een leskaart met de belangrijkste begrippen in gebaren met instructiefilmpjes voor deze module.
  • Een leskaart met alle afbeeldingen uit de module om te gebruiken in Omnidu en Omnivista.

Alle activiteiten zijn ontwikkeld naar aanleiding van de leerdoelen van de CED en Plancius leerlijnen voor EMB op het gebied van: spelontwikkeling, sociaal emotionele ontwikkeling, zelfredzaamheid, communicatie en sensomotorische ontwikkeling en de kerndoelen kunst en cultuureducatie voor SO-zml-mg.