Skip to main content

Kling klokje met instrumenten

Lesinformatie

* Muziekinstrumenten om mee te spelen op het lied

* Concentratie, wanneer mag je spelen op je instrument
* Samenwerking, klinken we samen mooi als geheel
* Beheersing, stil zijn met een instrument in je handen als je niet aan de beurt bent

Groep 3 (eerste klas)

Lesbeschrijving

Zing het bekende liedje “klink klokje klingelingeling” met de leerlingen.

 

Als de leerlingen het lied goed kennen kun je het gaan ‘versieren’ met verschillende instrumenten: bij elke herhaling komt er een instrument bij.
De leerlingen tikken op het ritme van de woorden:

1ste keer: “klingelingeling” op bijv. het schellenraam;
2de keer: op “kling” op bijv. de triangel;
3de keer: op “klokje” een klokken-achtig instrument, bijv. Indian Bells;
4de keer: op “komen” en “bomen” bijv. de tamboerijn;
5de keer: op “landen” en “branden” bijv. de bellenkrans;

Het werkt erg goed om de leerlingen met de instrumenten meteen in de juiste volgorde zetten. Zet de 16 kinderen op een rij met per leerling maar 1 woord om te spelen:
1: kling; 2: klokje; 3: klingelingeling, 4: kling; 5: klokje; 6: kling;
7: komen; 8: bomen; 9: landen; 10: branden;
11: kling; 12: klokje; 13: klingelingeling; 14: kling; 15: klokje; 16: kling.

Voor de middenbouw: gaat dit goed? Probeer het dan zo:

1: kling; 2: klokje; 3: klingelingeling, 1: kling; 2: klokje; 1: kling;
4: komen; 5: bomen; 6: landen; 7: branden;
1: kling; 2: klokje; 3: klingelingeling, 1: kling; 2: klokje; 1: kling;

De liedjestekst

KLING KLOKJE KLINGELINGELING

Kling klokje klingelingeling
Kling klokje kling
Kerstfeest is gekomen
Met zijn groene bomen
En in alle landen
Zie je kaarsjes branden
Kling klokje klingelingeling
Kling klokje kling