Skip to main content

Pepernoten ritmes

Lesinformatie

  • * Eventueel: allemaal ritmestokjes, maar gewoon klappen in de handen is ook helemaal goed
    * Een werkblad per groepje van 3 à 4 kinderen en een handvol pepernoten (of een alternatief) per groepje
    * Digibord voor het afspelen van het filmpje

  • * De leerlingen leren al spelend over ritme
    * De leerlingen ontwerpen zelf een pepernoten-ritme en voeren deze uit

  • Groep 4 (tweede klas)

Lesbeschrijving

We gaan pepernoten ritmes maken.

Laat het werkblad zien aan de leerlingen. Laat via het Digibord zien hoe je de hokjes met pepernoten kunt vullen:

Verdeel de klas in groepjes van 3 a 4 leerlingen en geef elk groepje een werkblad en een handvol pepernoten (iets van 5 pepernoten per leerling).

Nu mogen ze naar eigen inzicht hun pepernoten op het werkblad neerleggen en gaan de groepjes hun eigen ritmes oefenen. Eén leeerling wijst aan waar we zijn en de rest klapt.

Na 3 minuten mag iedereen één pepernoot uit de partituur opeten en gaat de volgende leerling aanwijzen waar we zijn. Herhaal dit tot iedereen een keer de aanwijzer is geweest. De partituren worden met elke ronde kariger omdat de pepernoten langzaam verdwijnen.

PS. Dit kan goed op een dag dat de rommelpiet is geweest of als de leerlingen hun schoen mochten zetten op school. Bij allergieën kun je alternatieven bedenken. (tum tums bijvoorbeeld als het om gluten gaat) of steentjes of pepernoten van klei die we nep op gaan eten.